باورهای نادرست درباره شمع‌ها!

اینجا چند باور نادرست درباره شمع‌های خودرو آورده شده که باور به آنها می‌تواند باعث هزینه‌های اضافی، مشکلات موتوری و تصمیمات نادرست در نگهداری شود. در این مقاله کارتیز این باورها را بررسی و اصلاح می‌کند:

1. همیشه میتوان با فیلرگیری، گپ شمع ها را تغییر داد.

🚫 باور نادرست: براحتی میتوان شمع با گپ های مختلف را خریداری کرده و با فیلرگیری گپ دلخواه را ایجاد کرد.
حقیقت: تنظیم گپ شمع تنها زمانی مجاز است که شمع با گپ مورد نظر به هیچ عنوان در دسترس نباشد. باید توجه داشت فیلرگیری میتواند به الکترودهای شمع آسیب رسانده و تنظیم دقیق گپ چهار شمع دشوار است و چون گپ شمع بصورت کارخانه ای تنظیم نشده ، ممکن است در معرض گرما به حالت قبل برگردد.

مقاله کامل راجع به گپ شمع را از اینجا بخوانید


2. استفاده از شمع سردتر باعث کاهش دمای موتور می‌شود.

🚫 باور نادرست: "با استفاده از شمع سردتر، دمای موتور کاهش می‌یابد."
حقیقت: محدوده حرارتی شمع فقط بر نحوه دفع گرمای آن تأثیر می‌گذارد، نه دمای کلی موتور. استفاده از شمع با دامنه حرارتی نامناسب می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند رسوب‌گرفتگی یا احتراق زودرس شود.


3. همیشه باید از گریس ضد چسبندگی (Anti-Seize) روی رزوه‌های شمع استفاده کرد.

🚫 باور نادرست: " زدن گریس ضد چسبندگی به رزوه شمع، از گیر کردن آن جلوگیری می‌کند."
حقیقت: امروزه بیشتر شمع‌ها دارای روکش خاصی هستند که از چسبیدن آنها جلوگیری می‌کند. استفاده از گریس ضد چسبندگی می‌تواند باعث ‌سفت شدن شمع شود، که ممکن است به رزوه‌های سرسیلندر آسیب برساند.


4. شمع‌های معیوب همیشه دلیل اصلی احتراق ناقص (Misfire) هستند.

🚫 باور نادرست: "اگر موتور ریپ بزند، حتماً مشکل از شمع‌ها است."
حقیقت: ریپ زدن موتور می‌تواند به دلایل مختلفی مانند خرابی کوئل، انژکتور معیوب، نشتی خلأ یا حتی کیفیت پایین سوخت باشد. شمع‌ها فقط یکی از عوامل ممکن هستند.


5. می‌توان شمع‌های قدیمی را تمیز کرده و دوباره استفاده کرد

🚫 باور نادرست: "با تمیز کردن شمع‌های کهنه، آن‌ها مثل روز اول خواهند شد."
حقیقت: تمیز کردن شمع‌ها ممکن است عملکرد آنها را موقتاً بهبود بخشد، اما فرسودگی الکترودها و تغییرات ساختاری هنوز هم بر عملکرد تأثیر می‌گذارد. بهترین راه‌حل، تعویض شمع‌های قدیمی است.


6. همه شمع‌ها یکسان هستند

🚫 باور نادرست: "هر شمعی در هر موتوری کار می‌کند."
حقیقت: شمع‌ها از نظر اندازه، محدوده حرارتی، جنس الکترود و طراحی متفاوت هستند. استفاده از شمع نامناسب می‌تواند باعث کاهش عملکرد، احتراق ناقص یا حتی آسیب به موتور شود. همیشه از شمعی استفاده کنید که با مشخصات توصیه‌شده توسط سازنده خودرو مطابقت داشته باشد.


7.  شمع‌های گران معجزه می‌کنند!

🚫 باور نادرست: "شمع‌های گران همیشه عملکرد را بهبود می‌بخشند"

🔹 حقیقت: شمع‌های با عملکرد بالا (مانند ایریدیوم یا پلاتینیوم) دوام بیشتری دارند و در برخی موارد ممکن است بازدهی بهتری داشته باشند، اما به‌طور معجزه‌آسا باعث افزایش اسب بخار یا کاهش مصرف سوخت نمی‌شوند، مگر اینکه موتور خودرو به آن‌ها نیاز داشته باشد.


8.  فقط همان برندی که سازنده خودرو توصیه کرده!

🚫 باور نادرست: "حتماً باید از همان برند شمعی که سازنده خودرو توصیه کرده استفاده کنید"

🔹 حقیقت: تا زمانی که شمع خودرو مطابق با مشخصات صحیح (دامنه حرارتی، فاصله دهانه، اندازه رزوه و غیره) باشد، می‌توانید از هر برند معتبر استفاده کنید.


9.  شمع‌های ایریدیوم و پلاتینیوم عمر ابدی دارند!

🚫 باور نادرست: "شمع‌های ایریدیوم یا پلاتینیوم برای همیشه دوام دارند"

🔹 حقیقت: در حالی که این نوع شمع‌ها نسبت به شمع‌های مسی دوام بیشتری دارند، اما همچنان به مرور زمان فرسوده می‌شوند و باید طبق برنامه نگهداری خودرو تعویض شوند.

مقاله کامل راجع به طول عمر شمع را از اینجا بخوانید


10.  جرقه بزرگتر، راندمان بیشتر!

🚫 باور نادرست: "جرقه بزرگ‌تر به معنای عملکرد بهتر است"

🔹 حقیقت: شمع‌های خودرو برای ایجاد احتراقی دقیق و بهینه طراحی شده‌اند. جرقه بزرگ‌تر لزوماً به معنی افزایش قدرت نیست و حتی می‌تواند منجر به احتراق نامناسب و ناکارآمدی سوخت شود.


11. تعویض یکباره!

🚫 باور نادرست: "باید همه شمع‌های موتور را همزمان تعویض کرد"

🔹 حقیقت: همیشه ضروری نیست، اما توصیه می‌شود همه شمع‌ها را همزمان تعویض کنید تا عملکرد یکنواختی در موتور، به‌ویژه در موتورهای چند سیلندری، داشته باشید.

مقاله کامل راجع به نحوه تعویض شمع‌ها را از اینجا بخوانید


چند نکته کاربردی درباره تعویض شمع!

🚗🔥 اگر هر یک از این علائم را در خودروی خود مشاهده کردید، بهتر است شمع‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید:

1-کاهش قدرت موتور

🔹 شمع‌های فرسوده نمی‌توانند جرقه قوی و مداومی تولید کنند و منجر به احتراق ناقص و کاهش قدرت موتور می‌شوند. این مشکل به‌ویژه هنگام شتاب‌گیری مشهود است.

۲. افزایش مصرف سوخت

🔹 اگر شمع نتواند سوخت را به‌طور کامل مشتعل کند، موتور برای جبران این کمبود، سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد، که منجر به کاهش بهره‌وری سوخت می‌شود.

۳. ریپ زدن و لرزش موتور (Misfire)

🔹 جرقه ضعیف یا نامنظم شمع باعث احتراق ناقص در سیلندر می‌شود که به‌صورت ریپ زدن یا لرزش در عملکرد موتور ظاهر می‌شود. این مشکل می‌تواند در حالت درجا یا هنگام رانندگی احساس شود.

۴. استارت سخت و دیر روشن شدن موتور

🔹 شمع‌های فرسوده ممکن است جرقه کافی برای احتراق اولیه سوخت تولید نکنند، که باعث استارت سخت و روشن شدن دیرهنگام خودرو می‌شود.

۵. افزایش انتشار آلاینده‌ها

🔹 احتراق ناقص ناشی از شمع‌های مستهلک می‌تواند منجر به خروج دود اضافی و افزایش گازهای آلاینده مانند مونوکسید کربن (CO) و هیدروکربن‌های نسوخته شود.

۶. صدای انفجار در اگزوز (Backfiring)

🔹 در برخی موارد، سوخت نسوخته می‌تواند به سیستم اگزوز وارد شود و در آنجا محترق شود که باعث ایجاد صدای "پُق‌پُق" یا انفجار در اگزوز می‌شود.

۷. داغ شدن بیش از حد موتور

🔹 اگر شمع‌ها نتوانند به‌درستی کار کنند، ممکن است باعث افزایش دمای محفظه احتراق و در نتیجه داغ شدن بیش از حد موتور شوند.

۸. آسیب به سایر قطعات موتور

🔹 اگر شمع‌های فرسوده برای مدت طولانی تعویض نشوند، می‌توانند به قطعات دیگر مانند کوئل‌های جرقه و مبدل کاتالیست آسیب برسانند که هزینه تعمیرات را افزایش می‌دهد.

🚗🔥 سوالی درباره شمع‌های خودرو دارید؟ می‌توانید با کارتیز تماس بگیرید و از کارشناسان ما بپرسید!

فروشگاه کارتیز با بیش از یک دهه تجربه در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو، انواع تسمه ، شمع خودرو، وایر شمع، تیغه برف پاک‌کن و لنت ترمز را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مشاوره و خرید محصولات، به فروشگاه آنلاین ما مراجعه کرده یا با ما تماس بگیرید.