چرا شمع ها باید عوض شوند؟
هنگامی که جرقه ای بین شکاف دو الکترود زده می شود مقدار کمی فلز از هر الکترود خورده می شود. با گذشت زمان، شکاف به حدی افزایش می یابد که جرقه دیگر نمی تواند بطور کامل ایجاد شود. در این حالت شما با مسافت پیموده شده کمتر نسبت به بنزین ، شتاب ضعیف ، ریپ زدن یا سه کار کردن موتور و در نهایت چراغ چک روشن موتور مواجه می شوید.
زمان بررسی و تعویض شمع:
برخی خودرو سازان برای شمع های نیکلی استاندارد تعویض در فواصل 20 هزار کیلومتری را توصیه می کنند. همیشه فواصل استفاده شمع را که در دفترچه راهنمای خودرو نشان داده شده است دنبال کنید تا بفهمید چه زمانی باید شمع ها را تعویض کنید. اما اگر به یاد نمی آورید آخرین بار چه زمانی شمع های خود را تعویض کرده اید، می توانید آنها را باز کنید و گپ شمع و وضعیت آنها را بررسی کنید.
نشانه های بد بودن شمع:
بر خلاف دستور العمل های سازنده ها برای تعویض روغن که بیش از حد محتاطانه است توصیه ها برای تعویض شمع بیش از حد خوشبینانه است. برای مثال اگر در حال حاضر 80 هزار کیلومتر با شمع هایی که برای 100 هزار کیلومتر هستند طی کرده اید 80 درصد آن ها فرسوده شده اند و شروع به آسیب رساندن به عملکرد موتور می کنند و بدتر از آن اینکه پس از این مقدار کیلومتر الکترود شمع ها بیش از حد فرسوده می شوند و ممکن است در سر سیلندر گیر کنند.
تعویض و خارج کردن شمع گیر کرده می تواند پر هزینه باشد به خصوص اگر رزوه های سرسیلندر آسیب دیده باشند. پس مزایای تعویض شمع چیست؟ هنگامی که مسافت پیموده شده و احتمال گیر کردن شمع را در نظر می گیرید، تعویض زود هنگام منطقی است.
این کار را خودتان انجام بدهید یا آن را به یک حرفه ای بسپارید؟
بر کسی پوشیده نیست که خودروها در طول سال ها پیچیده تر شده اند. با استفاده از رایانهها برای اجرای همه چیز، از ترمزهای ضد قفل گرفته تا کروز کنترل و ... با این حال، هنوز برخی از تعمیرات وجود دارد که مالک خودرو به تنهایی قادر به انجام آن است. تعویض شمع های خودرو در بیشتر موارد کار ساده ای است که می توانید در گاراژ خانه خود نیز حتی آن را انجام دهید.
قبل از اینکه وارد کار شوید، می خواهید مطمئن شوید که شمع مناسب برای وسیله نقلیه خود دارید. از شمع های ایریدیوم پیشرفته گرفته تا شمع های مسی پشتیبانی کارتیز به شما کمک می کند.
وقتی شمع مناسب خودرو خود را انتخاب کردید وقت آن است که دستان خود را کثیف کنید!
قبل از شروع کار مطمئن شوید که موتور خنک است.
با برداشتن روکش پلاستیکی "روشویی" (در صورت مجهز بودن) و مجموعه فیلتر هوا از بالای موتور شروع کنید.
بوت شمع/ وایر شمع را با دقت خارج کنید ، هر وایر یا بوت کوئل را که جدا می کنید برچسب بزنید تا آن ها را مجددا در جای خود بازگردانید.
سوکت برق کوئل احتراق را با فشار دادن (یا بالا کشیدن) روی زبانه قفل جدا کنید.
پیچ نگهدارنده کوئل را بردارید و کل کوئل و مجموعه بوت را بیرون بکشید.
برخی از سیستم های COP دارای بوت لاستیکی و فنر قابل جدا شدن هستند. اگر با کوئل بیرون نمی آیند، آنها را با انبردست سوزنی باز کنید .اگر ماشین شما احتراق COP ندارد، وایر شمع به بوت ختم می شود که به شمع وصل می شود.
قبل از شل کردن هر شمع، خاک یا مایعات را از اطراف شمع با هوای فشرده ، جارو برقی یا با دمیدن اطراف شمع از طریق نی نوشابه تمیز کنید. این کار از ریزش زباله ها در محفظه احتراق هنگام برداشتن شمع های قدیمی جلوگیری می کند.
احتمالاً برای رسیدن به شمع به طول بلندتری نیاز خواهید داشت. آچار مخصوص شمع کار را بسیار آسان تر می کند شمع را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود.
هر شمع را به وسیله آچار سوکت سر شش گوش مناسب شل کنید.
شمع ها را بردارید و آنها را به ترتیب سیلندر ردیف کنید. شمع ها را بررسی کنید تا هر گونه مشکل موتور که ممکن است نیاز به توجه داشته باشد را شناسایی کنید.(یک بازرسی بصری کامل از شمع ها می تواند مشکلاتی را که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند شناسایی کند یا به شما نشان دهد که همه آنها خوب هستند.)
در صورت لزوم، اندازه گپ را روی شمع جدید قبل از نصب آن تنظیم کنید. در گذشته برای اطمینان از اندازه صحیح گپ شمع ها استفاده از ابزار اندازه گیری گپ ضروری بود. امروزه، شمعها از قبل گپ دارند و در اکثر مواقع نیاز به این مرحله را از بین میبرند. البته باید دوباره بررسی کنید که گپ به درستی تنظیم شده باشد. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا فاصله گپ شمع را پیدا کنید و از یک فیلرسنج برای بررسی فاصله گپ استفاده کنید.
اگر گپ یا شکاف خیلی کوچک است، آن را با فیلر باز کنید.
اگر شکاف خیلی بزرگ است، به آرامی روی یک سطح جامد به الکترود جانبی ضربه بزنید.
توجه1:شمع ها را همیشه به صورت یک مجموعه کامل تعویض کنید.
توجه2: سفت کردن صحیح همه شمع ها بسیار مهم است. گشتاور بسیار کم می تواند باعث نشت گازهای احتراق از شمع شود. گشتاور بیش از حد نیز می تواند هم به شمع هم به رزوه های سر سیلندر آسیب برساند.
توجه3: از هیچ گونه گریس یا روان کننده روی رزوه های شمع استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث گشتاور بیش از حد شمع ها شود و به موتور آسیب برساند.
شمع های جدید را با دست بپیچانید و با انگشت سفت کنید. اگر دسترسی به شمع دشوار است ، از یک شلنگ لاستیکی برای افزایش دسترسی خود استفاده کنید.
مراقب باشید که شمع را بیش از حد سفت نکنید. می توانید رزوه را روی سر موتور بکشید که منجر به تعمیرات پرهزینه شود. شما همچنین می توانید از آچار گشتاور برای اندازه گیری دقیق گشتاور آن با توجه مشخصات موجود در کاتالوگ خودرو استفاده کنید.اگر آچار گشتاور ندارید از نمودار سفت کننده استفاده کنید.(در زیر آمده)
آچار لوله ای که در شکل زیر نشان داده شده، جایگزین مناسبی به جای استفاده از دست برای سفت کردن یا خارج کردن شمع است.
گشتاور لازم برای سفت کردن شمع:
قطر رزوه شمع | گشتاور لازم |
---|---|
18 میلیمتر | 35 تا 40 نیوتن متر (3.5 تا 4.0 کیلوگرم متر) |
14 میلیمتر | 25 تا 30 نیوتن متر (2.5 تا 3.0 کیلوگرم متر) |
12 میلیمتر | 15 تا 20 نیوتن متر (1.5 تا 2.0 کیلوگرم متر) |
10 میلیمتر | 10 تا 12 نیوتن متر (1.0 تا 1.2 کیلوگرم متر) |
8 میلیمتر | 8 تا 10 نیوتن متر (0.8 تا 1.0 کیلوگرم متر) |
نوع پایه مخروطی (شمع بدون واشر فلزی):
گشتاور لازم |
---|
10 تا 20 نیوتن متر (1.0 تا 2.0 کیلوگرم متر) |
همیشه بهتر است از آچار گشتاور برای نصب شمع استفاده کنید. با این حال اگر آچار گشتاور در دسترس نیست می توانید از این نمودار و جداول زیر به عنوان راهنما استفاده کنید.
رزوه و پایه شمع | روش سفت کردن |
---|---|
14 و 18 میلی متر با پایه مخروطی | 1/16 دور بعد از سفت کردن با انگشت |
14 و 18 میلی متر با پایه واشردار | 1/2 دور قبل از سفت کردن با انگشت |
12 میلی متر با پایه واشردار | 3/8 دور قبل از سفت کردن با انگشت |
10 میلی متر با پایه واشردار | 1/4 دور قبل از سفت کردن با انگشت |
قبل از تعویض وایر های احتراق و بوت های شمع، آنها را از نظر وجود ترک یا شکنندگی یا نشانههای آشکار خوردگی یا سایش بررسی کنید. در صورت مشاهده هر یک از این عیب ها کل مجموعه را عوض کنید.
مقدار کمی گریس دی الکتریک را داخل بوت شمع در جایی که به مخزن شمع وصل می شود قرار دهید، این کار به اطمینان از یک مهر و موم محکم و مقاوم در برابر رطوبت و همچنین مقاومت در برابر فلش اور کمک می کند.
وایرهای شمع را به ترتیب صحیح و طبق علائم خود تعویض کنید. مطمئن شوید که سیم های جرقه زنی به درستی هدایت شده اند و با اجزای داغ موتور تماس نخواهد داشت.
موتور را روشن کنید اگر موتور بد کار می کرد، آن را خاموش کنید و دوباره بررسی کنید که سیمهای احتراق به هم متصل نشده باشند. (احتراق ناقص یا لرزش موتور می تواند به این معنی باشد که وایرها در نظم نامناسبی قرار دارند و یا شل شده اند.)
ترک خوردن عایق:
شمع های موتورهای جدید در سوراخ های شمع عمیق تر نصب می شوند، بنابراین ممکن است هنگام نصب یا برداشتن شمع ها تشخیص این موضوع که آیا آچار را به صورت مایل نگه داشته اید یا خیر دشوار باشد. اگر در این شرایط آچار را بچرخانید ممکن است به سر عایق بچسبد و نیروی غیر منطقی به آن وارد کند. در نتیجه عایق در معرض ترک خوردن قرار می گیرد.
با این حال، نحوه وقوع با توجه به ساختار و ابعاد سوراخ های شمع موتور و همچنین نوع آچار استفاده شده متفاوت است.
مثال هایی از مشکلات رایج ایجاد شده هنگام نصب شمع و راه حل پیشگیری از آن ها:
مثال استفاده ی نادرست از آچار شمع | ایزولاتور شکسته | بدنه ی فلزی آسیب دیده | رزوه ی آسیب دیده |
---|---|---|---|
آچار شمع لغزیده یا با زاویه بکار رفته | نیروی بیش از حد استفاده شده | شمع به صورت زاویه دار (کج) نصب شده | |
از آچار شش گوش که احتمال لغزش کمتری دارد استفاده کنید. | با گشتاور توصیه شده شمع را سفت کنید. | از همان ابتدا از آچار استفاده نکنید. اول از دست برای نصب و سفت کردن استفاده کنید. |
دیدگاه خود را بنویسید