تعویض شمع ها ممکن است کار ساده ای به نظر برسد، اما برای اطمینان از بهترین نتیجه باید مراحل نصب را به دقت دنبال کنید.
در هر حال بهتر است از فردی متخصص در مجموعه تعمیرگاهی بهره بگیرید اما در صورت تمایل نسبت به تعویض مراحل بصورت گام به گام آورده شده است.
1- قبل از شروع کار مطمئن شوید که موتور خنک است.
2- بوت شمع/ وایر شمع را با دقت خارج کنید. بوت را بگیرید و آن را حدود یک چهارم دور بچرخانید تا مهر و موم آن شل شود و سپس مستقیما آن را بلند کنید. همانطور که بوت ها و وایر های احتراق را یکی یکی در می آورید، آنها را با استفاده از نوار و نشانگر شماره گذاری کنید..
3- قبل از شل کردن هر شمع، خاک یا مایعات را از اطراف شمع با هوای فشرده ، جارو برقی یا با دمیدن اطراف شمع از طریق نی نوشابه تمیز کنید. این کار از ریزش زباله ها در محفظه احتراق هنگام برداشتن شمع های قدیمی جلوگیری می کند.
4-هر شمع را به وسیله آچار سوکت سر شش گوش مناسب شل کنید.
5-شمع ها را بردارید و آنها را به ترتیب سیلندر ردیف کنید. شمع ها را بررسی کنید تا هر گونه مشکل موتور که ممکن است نیاز به توجه داشته باشد را شناسایی کنید.( یک بازرسی بصری کامل از شمع ها می تواند مشکلاتی را که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند شناسایی کند یا به شما نشان دهد که همه آنها خوب هستند.)
6- طبق توصیه سازنده خودرو یا پس از مشاوره با پشتیبانی فنی کارتیز، شمع های جدید را انتخاب کنید. برای اندازه گیری فاصله بین الکترود مرکزی و الکترود جانبی از یک فیلرسنج گرد یا یک ابزار شکافی خاص استفاده کنید. گیج باید به راحتی از شکاف عبور کند. اگر خیلی شل یا خیلی سفت است، شکاف را در صورت نیاز تنظیم کنید.
توجه1:شمع ها را همیشه به صورت یک مجموعه کامل تعویض کنید.
توجه2: سفت کردن صحیح همه شمع ها بسیار مهم است. گشتاور بسیار کم می تواند باعث نشت گازهای احتراق از شمع شود. گشتاور بیش از حد نیز می تواند هم به شمع هم به رزوه های سر سیلندر آسیب برساند.
توجه3: از هیچ گونه گریس یا روان کننده روی رزوه های شمع استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث گشتاور بیش از حد شمع ها شود و به موتور آسیب برساند.
7-شمع های جدید را با دست بپیچانید و با انگشت سفت کنید. اگر دسترسی به شمع دشوار است ، از یک شلنگ لاستیکی برای افزایش دسترسی خود استفاده کنید.
8-شمع ها را با استفاده از آچار گشتاور بر اساس توصیه های سازنده ی خودرو سفت کنید. اگر آچار گشتاور ندارید از نمودار سفت کننده استفاده کنید.(در زیر آمده)
آچار لوله ای که در شکل زیر نشان داده شده، جایگزین مناسبی به جای استفاده از دست برای سفت کردن یا خارج کردن شمع است.
گشتاور لازم برای سفت کردن شمع:
قطر رزوه شمع | گشتاور لازم |
---|---|
18 میلیمتر | 35 تا 40 نیوتن متر (3.5 تا 4.0 کیلوگرم متر) |
14 میلیمتر | 25 تا 30 نیوتن متر (2.5 تا 3.0 کیلوگرم متر) |
12 میلیمتر | 15 تا 20 نیوتن متر (1.5 تا 2.0 کیلوگرم متر) |
10 میلیمتر | 10 تا 12 نیوتن متر (1.0 تا 1.2 کیلوگرم متر) |
8 میلیمتر | 8 تا 10 نیوتن متر (0.8 تا 1.0 کیلوگرم متر) |
نوع پایه مخروطی (شمع بدون واشر فلزی):
گشتاور لازم |
---|
10 تا 20 نیوتن متر (1.0 تا 2.0 کیلوگرم متر) |
همیشه بهتر است از آچار گشتاور برای نصب شمع استفاده کنید. با این حال اگر آچار گشتاور در دسترس نیست می توانید از این نمودار و جداول زیر به عنوان راهنما استفاده کنید.
رزوه و پایه شمع | روش سفت کردن |
---|---|
14 و 18 میلی متر با پایه مخروطی | 1/16 دور بعد از سفت کردن با انگشت |
14 و 18 میلی متر با پایه واشردار | 1/2 دور قبل از سفت کردن با انگشت |
12 میلی متر با پایه واشردار | 3/8 دور قبل از سفت کردن با انگشت |
10 میلی متر با پایه واشردار | 1/4 دور قبل از سفت کردن با انگشت |
9- قبل از تعویض وایر های احتراق و بوت های شمع، آنها را از نظر وجود ترک یا شکنندگی یا نشانههای آشکار خوردگی یا سایش بررسی کنید. در صورت مشاهده هر یک از این عیب ها کل مجموعه را عوض کنید.
10- مقدار کمی گریس دی الکتریک را داخل بوت شمع در جایی که به مخزن شمع وصل می شود قرار دهید، این کار به اطمینان از یک مهر و موم محکم و مقاوم در برابر رطوبت و همچنین مقاومت در برابر فلش اور کمک می کند.
11-و ایرهای شمع را به ترتیب صحیح و طبق علائم خود تعویض کنید. مطمئن شوید که سیم های جرقه زنی به درستی هدایت شده اند و با اجزای داغ موتور تماس نخواهد داشت.
12- موتور را روشن کنید اگر موتور بد کار می کرد، آن را خاموش کنید و دوباره بررسی کنید که سیمهای احتراق به هم متصل نشده باشند. (احتراق ناقص یا ارزش موتور می تواند به این معنی باشد که وایرها در نظم نامناسبی قرار دارند و یا شل شده اند.)
ترک خوردن عایق:
شمع های موتورهای جدید در سوراخ های شمع عمیق تر نصب می شوند، بنابراین ممکن است هنگام نصب یا برداشتن شمع ها تشخیص این موضوع که آیا آچار را به صورت مایل نگه داشته اید یا خیر دشوار باشد. اگر در این شرایط آچار را بچرخانید ممکن است به سر عایق بچسبد و نیروی غیر منطقی به آن وارد کند. در نتیجه عایق در معرض ترک خوردن قرار می گیرد.
با این حال، نحوه وقوع با توجه به ساختار و ابعاد سوراخ های شمع موتور و همچنین نوع آچار استفاده شده متفاوت است.
مثال هایی از مشکلات رایج ایجاد شده هنگام نصب شمع و راه حل پیشگیری از آن ها:
مثال استفاده ی نادرست از آچار شمع | ایزولاتور شکسته | بدنه ی فلزی آسیب دیده | رزوه ی آسیب دیده |
---|---|---|---|
آچار شمع لغزیده یا با زاویه بکار رفته | نیروی بیش از حد استفاده شده | شمع به صورت زاویه دار (کج) نصب شده | |
از آچار شش گوش که احتمال لغزش کمتری دارد استفاده کنید. | با گشتاور توصیه شده شمع را سفت کنید. | از همان ابتدا از آچار استفاده نکنید. اول از دست برای نصب و سفت کردن استفاده کنید. |
دیدگاه خود را بنویسید