شمع موتور باید حرارت ناشی از احتراق را از خود دفع کند و درجه بندی حرارتی ملاکی برای سنجش میزان دفع حرارت است.

(درجه بندی حرارتی با یک عدد مشخص میشود)

انتخاب شمعی با درجه حرارتی مناسب برای هر موتور که با ویژگی های موتور و شرایط استفاده ی آن سازگاری داشته باشد امری ضروری است.

درجه بندی حرارتی شمع

درجه حرارتی شمع چیست؟

درجه حرارتی شمع محدوده درجه ای است که گرما را پخش می کند. شمع های با پراکندگی حرارت بالا به عنوان سرد و شمع هایی با ویژگی های اتلاف حرارت کمتر به عنوان شمع های گرم شناخته می شوند.

ساختار شمع بر درجه حرارت تأثیر می گذارد:

-طول دماغه عایق

-مساحت سطح

-جنس الکترود مرکزی

-موقعیت قرارگیری عایق

شمع های گرم:

شمع های با درج حرارتی گرم که در بسیاری از وسایل نقلیه سواری یافت می شوند، عایق بیشتری برای انتقال آهسته گرما دارند، که دما را به اندازه کافی بالا نگه می دارد تا رسوبات کربن را بسوزاند و از رسوب زودرس جلوگیری کند. این موضوع به طول عمر بیشتر شمع کمک می کند.

ویژگی های شمع های گرم:

-دماغه عایق بلندتر است

-گرما را به آرامی منتقل می کند

-نوک شمع گرم تر می ماند

-رسوبات کربن را بیشتر می سوزاند

شمع های سرد:

شمع های سرد برای موتورهای که با تعداد دور در دقیقه بالا و سایر شرایطی که موتور در دمای بالا کار می کند خوب است. از آنجایی که شمع‌های سرد گرما را سریع‌تر انتقال می‌دهند، ممکن است زودتر کثیف شده و زودتر آلوده شوند، زیرا به اندازه کافی داغ نمی‌شوند تا رسوبات کربن را بسوزانند.

ویژگی های شمع های سرد:

-دماغه عایق کوتاهتر است

-گرما را سریعتر منتقل می کند

-نوک شمع خنک تر می ماندمحدوده حرارتی مختلف برای شمع

نحوه انتخاب شمع:

شرایط مختلف مانند شرایط موتور و شرایط رانندگی معیارهای اصلی برای انتخاب شمع هستند. به عنوان مثال اگر رانندگی سخت برای مدت زمان طولانی با استفاده از شمع معمولی ادامه یابد، شمع بیش از حد گرم می شود.

محدوده حرارتی شمع

محدوده حرارتی با فصول تغییر خواهد کرد.

هنگامی که دمای هوا بالا است، مانند تابستان، دمای هوای ورودی بیشتر می شود و بار موتور را افزایش می دهد. در چنین مواقعی بهتر است شمعی با محدوده حرارتی بالاتر انتخاب کنید. 

هرچه اسب بخار بیشتر شود محدوده حرارتی موردنیاز بیشتر می شود.

اگر اسب بخار از طریق تیونینگ افزایش یافته باشد، افزایش قدرت انفجار منجر به افزایش دمای محفظه احتراق می شود و احتمال پیش اشتعال را بیشتر می کند در چنین شرایطی لازم است شمعی با محدوده حرارتی بالاتر و مقاومت حرارتی بالاتری انتخاب کنید.

محدوده حرارتی شمع چقدر است؟

پخش حرارت شمع

درجه ای که یک شمع حرارت دریافتی خود را پخش می کند "محدوده گرمایی" نامیده می شود.

شمع هایی که پراکندگی درجه حرارتی بالایی دارند را شمع با محدوده حرارتی بالا (نوع سرد) و شمع هایی که پراکندگی درجه حرارتی پایینی دارند را شمع با محدوده حرارتی پایین (نوع گرم) می نامند.

این تا حد زیادی توسط دمای گاز داخل محفظه احتراق و طراحی شمع تعیین می شود.

محدوده حرارتی مختلف برای شمع

رابطه بین دمای شمع و سرعت خودرو و محدوده گرما

محدودیت هایی در دمایی که می توان از شمع استفاده کرد وجود دارد:حد پایین دمای خود تمیز شوندگی و حد بالا دمای پیش اشتعال است. شمع فقط زمانی کاملا کار می کند که دمای الکترود مرکزی آن بین دماهای حدود 500 درجه سانتیگراد و 950 درجه سانتیگراد باشد.

هنگامی که شمع با درجه حرارتی نامناسب انتخاب شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر درجه حرارتی خیلی بالا باشد : دمای شمع خیلی پایین می ماند که باعث رسوب گرفتن قسمت جرقه زن می شود، این رسوب ها مسیری برای نشت جریان الکتریکی ایجاد میکنند که منجر به کاهش قدرت جرقه می شود.

اگر درجه حرارتی خیلی پایین باشد: دمای شمع خیلی بالا میرود که باعث احتراق غیرعادی (پیش سوزی) می شود، در نتیجه الکترود شمع ذوب شده و ممکن است منجر به مشکلاتی از قبیل آسیب به پیستون (گیرپاژ کردن) شود.محدوده حرارتی بر اساس کد شمع

استفاده از محدوده حرارتی اصلی ترین عامل برای داشتن بهترین عملکرد موتور است. برای اکثر خودروها، شمع و محدوده حرارتی توصیه شده توسط سازنده بهترین گزینه است. برای انتخاب شمع مناسب خودروی خود، از دفترچه راهنمای مالک خودرو خود استفاده کنید.

با این حال، برای موتورهای تقویت شده، باید شمع مناسب را بر اساس عملکردی که می خواهید با موتور خود به دست آورید، انتخاب کنید. 

مهم نیست که به دنبال چه نوع شمع هستید، کارتیز مناسب تری شمع برای موتور خودروی شما را دارد.