• طریقه عملکرد شمع خودرو

شمع ها جزء مهمی در سیستم احتراق موتورهای بنزینی هستند. آنها با مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت در محفظه‌های احتراق موتور کار می‌کنند تا نیرویی را که موتور را به حرکت در می‌آورد، تولید کنند. این فرآیند شامل چندین مرحله کلیدی است:

1. **تولید ولتاژ**: سیستم جرقه زنی خودرو ولتاژ بالایی تولید می کند که معمولاً بین 12000 تا 25000 ولت است که از طریق سیم پیچ احتراق و سیم های شمع به شمع منتقل می شود.

2. **ایجاد جرقه**: این ولتاژ بالا به الکترود مرکزی شمع اعمال می شود و یک میدان الکتریکی قوی در لبه های تیز الکترود ایجاد می کند. اختلاف ولتاژ بین الکترود مرکزی و الکترود زمین (بدنه فلزی شمع که به بلوک موتور پیچ شده است) آنقدر زیاد است که بر مقاومت شکاف هوا بین این الکترودها غلبه می کند.

3. **یونیزاسیون هوا و تشکیل جرقه**: میدان الکتریکی شدید، گازها (هوا و بخار سوخت) را در شکاف بین الکترودها یونیزه می کند و آنها را به پلاسمای رسانا تبدیل می کند. این امر اجازه می دهد تا جریان الکتریکی به شکل جرقه در سراسر شکاف جریان یابد. این جرقه همان چیزی است که مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کند.

4. **اشتعال و احتراق**: جرقه، مخلوط هوا و سوخت فشرده شده را مشتعل می کند و باعث انبساط سریع گازها می شود. این انبساط پیستون را به سمت پایین فشار می‌دهد و نیروی حرکتی را ایجاد می‌کند که در نهایت چرخ‌های خودرو را می‌چرخاند.

5. **اتلاف حرارت**: پس از جرقه، شمع باید گرمای تولید شده توسط فرآیند احتراق را دفع کند تا از پیش اشتعال که می تواند به موتور آسیب برساند، جلوگیری کند. طراحی شمع، از جمله مواد آن و اندازه شکاف بین الکترودها، برای اتلاف گرما و متناسب با شرایط کار موتور بهینه شده است.

شمع ها از مواد بادوام ساخته شده اند تا در برابر شرایط سخت داخل موتور از جمله دما و فشار بالا و خوردگی شیمیایی ناشی از سوخت مقاومت کنند. آنها نیاز به تعویض دوره ای به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم خودرو دارند تا از عملکرد بهینه موتور و بهره وری سوخت اطمینان حاصل شود.